Tuesday 10 April 2012

Ibu Roti/Water Roux

Bahan-bahan ( menghasilkan 120gm )

250ml air
50gm tepung roti

Cara-cara
  1.  Satukan semua bahan dalam periuk dan kacau rata. Masak di atas api sederhana dan kacau selalu dengan hand whisk supaya tidak hangus. Teruskan mengacau sehingga buih-buih kecil yang terbentuk di permukaannya hilang dan apabila di kacau dengan whisk terbentuk jaluran pada adunan. Tutup api dan Angkat.
  2. Masukkan adunan water roux yang masih panas ke dalam mangkuk dan bungkus dengan plastik wrap untuk mengelak permukaannya mengeras. Biarkan sejuk dahulu baru di campurkan dalam bahan asas roti.
  3.  Untuk menyimpan lebihannya, masukkan adunan water roux ke dalam mangkuk dan tutup dengan plastik wrap dan simpan dalam peti sejuk.
  4. Apabila hendak menggunakannya biarkan water roux pada suhu bilik. Jangka hayatnya selama 3 hari, jika adunan bertukar warna kelabu, water roux tidak lagi boleh di gunakan.
  5. Boleh di gunakan dalam mana2 resipi roti/bun/mee/kulit dumpling utk satu resipi ini boleh di gunakan untuk satu adunan 500gm tepung jika menggunakan separuh adunan tepung guna separuh adunan ibu roti.

No comments:

Post a Comment